|
Post by Richard on Apr 3, 2007 21:53:36 GMT 1
Een draadje voor de discussie over zowel SSM/Spektrum (DX7) als FASST (Futaba) Spread Spectrum en/of Frequentiehopping zender/ontvangercombinaties. Laat graag jullie ervaringen erover weten. Er is nog niet echt veel over op het internet te vinden.
|
|
Rutger
Modelvlieger
have a nice flight
|
Post by Rutger on Apr 3, 2007 22:03:36 GMT 1
Ik wacht er nog even mee.. Het is allemaal wel mooi en aardig.. Maar de techniek staat nog in de kinderschoenen. Als het allemaal prima werkt koop ik wel een Module voor in mijn zender.. Dan heb ik een zender DIe zowel FM als 2.4 GHZ kan vliegen. En de snelheid? Die zal ik niet missen, k kan nu ook prima vliegen dat zal dan ook nog wel gaan..
|
|
|
Post by Richard on Apr 4, 2007 7:41:43 GMT 1
Echt in de kinderschoenen staat de techniek nou niet echt hoor. Alleen zijn wij als (model)vliegers vaak nogal conservatief met nieuwe technieken. De hier genoemde modulatietechnieken zijn al behoorlijk oud, en goed doorgeƫvolueerd in de mobiele telefoons, GPS ontvangers e.d. Ik zou alleen nog wel wat meer van het stralingspatroon met erg vochtig weer en nattigheid willen zien. Hier even een behoorlijk voordeel van de Futaba t.o.v. de DX-7 Hiermee is gelijk de ACT Diversity, waar o.a. die A380 mee vliegt ook mooi om zeep geholpen. 'k zou inderdaad dit FASST wel als HF-Module willen zien voor o.a. de 12MZ en de 14MZ, maar dan zullen er wel wat aanpassingen nog nodig zijn als alleen een antenne om te wisselen. De verbinding van het HF-Mudule naar de antenne is dan ook van cruciaal belang, en dat ene kleine draadje is dan zeker niet meer voldoende, zeker niet voor die hoge frequenties.
|
|
|
Post by Richard on Apr 4, 2007 7:42:13 GMT 1
What is the main difference between the Spektrum system and Futaba's FASST system?
The Spektrum systems utilize what is known as Direct Sequence Spread Spectrum modulation, or DSSS. Using this methodology, the system selects a channel, or channels, and remains on this frequency indefinitely. Futaba's almost 15 years of experience with spread spectrum technology has proven that the ideal situation for modelers is to utilize channel shifting whereby the system continuously changes frequencies every two milliseconds thus preventing signal conflicts and eliminating interference issues.
|
|
|
Post by Richard on Apr 4, 2007 7:51:35 GMT 1
Spektrum RC heeft nu ook een hele hoop modules voor zowel Graupner/JR als Futaba/Robbe zenders, dit is dan wellicht een goede, en economische optie om Spread Spectrum te vliegen
|
|
|
Post by Marcel on Apr 4, 2007 10:29:25 GMT 1
'k zou inderdaad dit FASST wel als HF-Module willen zien voor o.a. de 12MZ en de 14MZ, maar dan zullen er wel wat aanpassingen nog nodig zijn als alleen een antenne om te wisselen. De verbinding van het HF-Mudule naar de antenne is dan ook van cruciaal belang, en dat ene kleine draadje is dan zeker niet meer voldoende, zeker niet voor die hoge frequenties. De antenne komt in dit geval rechtstreeks op de zendmodule zoals te zien op de foto (gouden connector)
|
|
Rutger
Modelvlieger
have a nice flight
|
Post by Rutger on Apr 4, 2007 12:43:13 GMT 1
Ja klopt marcel.. Maar die zit als het goed is niet erg in de weg.,, Richard zoals ik al zei, zoon module gaa ik waarschijnlijk halen.. en ga er dan mee vliegen met de calmato en de piper.. De grote extra durf ik het nog niet mee aan...
|
|